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Glück

Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #15 en: 21 de Julio de 2010, 18:26:51 »
¿Lamentablemente? ¿Criticados? Como siempre es cuestión de gustos, a mi ese dibujante me encanta...  en mi caso afortunadamente al ser ese el ilustrador promete...  ;)

Desde luego, es cuestión de gustos. Pero, sin querer ofender, objetivamente es un dibujante muy limitado.

ziggystardust

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Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #16 en: 21 de Julio de 2010, 21:54:23 »
Lamentablemente el rediseño no promete mucho teniendo en cuenta que el ilustrador será Klemens Franz, autor de los criticados dibujos de Agricola y Le Havre.  :-\

Soy muy quisquilloso con los diseños,  y no sé si será cuestión de gustos o qué, pero a mí Le Havre y Agrícola me entran por los ojos como pocos juegos :)

aSoso

Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #17 en: 21 de Julio de 2010, 22:36:57 »
Desde luego, es cuestión de gustos. Pero, sin querer ofender, objetivamente es un dibujante muy limitado.

Si por el mismo precio y velocidad haces los 360 dibujos de un Agricola, te contrato para nuestro juego del 2011 ;p

Saludos,

aSoso

Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #18 en: 21 de Julio de 2010, 22:40:07 »
Sobre el De Vulgari Eloquentia, DVE para los amigos... ;p

Tuve la ocasión de provar un proto en Nuremberg y un mes después me enviaron el finalizado.
Y me gustó...

Es un tema que me atrae y el juego funcionaba muy bien.

Los gráficos me encantaron y bueno... nuestro primer juego que se basa sólo en mi percepción...
La primera vez que asumimos un riesgo tan grande. A ver que sale.

A ver cuando tengo un rato (que van escasos) para poder subir los dibujos a la web.


ps: recomendar mucho el Fauna que espero sea el que nos permite hacer estas cosas!!! :p


Glück

Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #19 en: 22 de Julio de 2010, 00:58:02 »
Speedro, este debate no nos va a llevar a ningún lado. Aún así, me gusta Calpurnio, y me encanta Seth o Javier Olivares; Harold Foster, Alex Raymond, Caniff, Franquin, Juillard, Chaland, Clerc, Bernet, Prado, Torres, Del Barrio, Buscema, Sienkiewicz, Mignola, Jaime Hernandez... Me gustan los buenos dibujantes de todos los estilos.

Lo de si objetivamente Franz es limitado o no, creo que no hace falta ser profesor de dibujo para ver evidentes problemas de anatomía, composición, trazo o coloreado... pero, oye, que si a ti te parece que es un dibujante fantástico, pues estupendo. Y, sí, claro que Menzel me parece mucho mejor, pero no porque sea más realista o detallado, ahí estás equivocando el debate, simplemente porque lo es (llámalo formación, llámalo técnica, talento... o todo junto).

Un buen dibujante adapta su estilo a aquello que ilustra. Menzel no siempre dibuja como en Stone Age o Los Pilares, mira algunos de sus trabajos para juegos más sencillos, son bien chulos, alegres y coloridos (y tampoco es yo que sea fan de Menzel):

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/11714/bunte-vogel
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/34379/captn-look

Respecto a lo que apunta Asoso, pues sí, tiene razón. Debe ser bastante difícil encontrar un buen dibujante para que te dibuje 360 ilustraciones en poco tiempo y a un precio asequible.
« Última modificación: 22 de Julio de 2010, 01:00:26 por Glück »

TRISTANY

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Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #20 en: 22 de Julio de 2010, 00:59:36 »
Lamentablemente el rediseño no promete mucho teniendo en cuenta que el ilustrador será Klemens Franz, autor de los criticados dibujos de Agricola y Le Havre.  :-\

Estoy contigo, a mi tampoco me gusta demasiado este autor.

Y creo que no es cambiar mucho el estilo gráfico del Glory to Rome, el original no era gran cosa, y supongo que este será correcto, pero no creo que eso sea una mejora. Quizás la idea al escoger este autor, era mantener una estética similar pero mejorada del original. Pero en mi caso, quizás hubiera cambiado el estilo, a algo un poco más serio, que el juego se lo merece, y quizás en un juego familiar como el Agricola queda bien (y no diré que no) pero en este caso el juego no es familiar. Pero lo dicho para gustos, colores.

Saludos

Glück

Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #21 en: 22 de Julio de 2010, 09:20:23 »
que te voy a contar, si ya sabes que el debate no te lleva a ningún lado...  :P  ;D  ;D

Contigo no  ;)  :P

ziggystardust

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Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #22 en: 22 de Julio de 2010, 09:35:55 »
el grafismo de Agrícola funciona a la perfección. Incluso es inconcebible un agrícola con otro grafismo, como pasa con los juegos ilustrados por Maura, que no te los puedes imaginar por otro ilustrador.
Cosas de un diseño gráfico coherente, que te voy a contar, si ya sabes que el debate no te lleva a ningún lado...  :P  ;D  ;D

Lleve o no, estoy de acuerdo contigo; y ésa es la clave de Agrícola y sus amigos. A mí los no-jugones (Sí, ésos que no tienen ningún prejuicio) siempre me han dicho al sacar los uwe-juegos a la mesa que son "preciosos" (o.."qué bonico"), está claro que el ilustrador tendrá carencias, pero pienso que es lo de menos dentro de todo el conjunto del diseño.

Ikarus

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Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #23 en: 22 de Julio de 2010, 10:08:57 »
Estoy contigo, a mi tampoco me gusta demasiado este autor.

Y creo que no es cambiar mucho el estilo gráfico del Glory to Rome, el original no era gran cosa, y supongo que este será correcto, pero no creo que eso sea una mejora. Quizás la idea al escoger este autor, era mantener una estética similar pero mejorada del original. Pero en mi caso, quizás hubiera cambiado el estilo, a algo un poco más serio, que el juego se lo merece, y quizás en un juego familiar como el Agricola queda bien (y no diré que no) pero en este caso el juego no es familiar. Pero lo dicho para gustos, colores.

Saludos

No, no es muy familiar que digamos, pero si que tiene cierto es que el diseñador quiso darle cierto toque humorístico... Yo en lugar de a Klemens Franz, se lo habría encargado a Ibañez pero me imagino que cobraría algo más...  :D

Pero que conste que los diseños de Klemens Franz me gustan, me parecen mas que correctos...  ;)
« Última modificación: 22 de Julio de 2010, 10:12:12 por Ikarus »

rascayu

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Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #24 en: 22 de Julio de 2010, 11:18:51 »
Puestos a quejarnos por las ilustraciones, podemos quejarnos de las del Dominion que ahí sí que hay algunas que son para denunciar, insultar, escupir, pegar y exclamar demás vilipendios al dibujante.

De las ilustraciones del Agrícola no tengo ninguna queja. Cierto es que no son ninguna obra de arte, pero creo que los motivos y los colores son más que acertados dejando toda la información de la carta clara y resaltando aquella que es importante.

Ahora, hablar por hablar de las ilustraciones de un juego que aún no ha mostrado nada... estaré atento a este y al Through de Ages del que aún no tenemos noticias actualizadas de si saldrá definitivamente en Septiembre o no.

Saludos!
"El cerebro es mi segundo órgano favorito." - Woody Allen

hemp

Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #25 en: 22 de Julio de 2010, 12:59:33 »
Cojonudo, nuestra editora favorita no decepciona... ahora, que ese juego sobre la creación del italiano ¿tendrá el tema pegado? :D
La medida del hombre está en hacer lo que deba tanto como pueda, lo que pueda tanto como quiera, y lo que quiera tanto como deba.

Von Bek

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Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #26 en: 22 de Julio de 2010, 13:35:52 »
A mí, por el periodo, me atrae, desde luego, pero en Euros de este tipo me pesa mucho lo de la jugabilidad. Habrá que ver esas mecánicas.
HAHAHAHAH... DISREGARD THAT. I SUCK COCKS.
-Mis Juegos-

Pepius

Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #27 en: 22 de Julio de 2010, 17:52:49 »
El DVE, para que aSoSo se la juegue así, supongo que será un muy buen juego, pero lo cierto es que yo de la tanda de noticias me quedo con el anuncio el GtR (Lo mismo los moderadores deberían dividir el hilo  ???).

Es un juego al que le tenía muchas ganas, pero que si pretendo jugar con mis colegas no me podía pillar en inglés, así que al menos una compra está ya garantizada. Espero que ninguna editorial "se pida" el utopía porque si no podría haber movidas...

Con respecto del rediseño gráfico, al juego le hacía mucha falta, aunque la verdad es que Klemens no hubiera sido mi elección personal, pero entiendo que sea él quien lo haga.

Como ya ha dicho algún forero, se trata de un ilustrador con claras carencias de dibujo en algunos campos (Principalmente en cuanta a anatomía y perspectiva, aunque hay algunas cuestiones con el color, por ejemplo, que a mí en la caja del agrícola o el le havre me chirrían cosa mala), y que su principal virtud (Hacer tableros que entren por los ojos, que es lo que se nota en el agrícola y sus primos hermanos) no se va a notar en un juego de cartas, pero por otro lado, es un tío que debe de ser muy rápido y, para un juego con tantos dibujitos como éste, probablemente sea comparativamente barato. Seguro que Coimbra conseguía un aspecto espectacular (a los spoilers del 7 wonders me remito, y eso que conscientemente está usando un estilo mucho más "bocetista-impresionista"), pero a ver cuánto tarda y a cuánto te lo cobra.

Eso sí, como en el GtR nos cuele otro dibujo con las líneas del boceto sin borrar, es pa matarlo
"Aldea, robo una carta"

kalamidad21

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Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #28 en: 16 de Agosto de 2010, 10:29:25 »
He aquí una entrevista al autor del juego vista en Boardgamenews que desgrana algunas cuestiones sobre el juego
Citar
Here's a translation of an interview that Mario Papini, designer of the new Z-Man Games title, De Vulgari Eloquentia, conducted with Morpheus for the La Tana dei Goblin website.

Morpheus: Mario, first of all I want to thank you for giving me this interview for the “Tana dei Goblin”. I know you personally because I played your prototypes of Siena in 2005 and De Vulgari a few weeks ago. I want to go over with your career as author of board games and talk about your last born.

If I am not mistaken, your first game is "Casablanca" (1983), then you created in 2004 "Feudo" and the well-known "Siena" in 2005, continuing with "Mamma" and "Fishmarket" in 2006, and, after a jump of 4 years, now it is the time of the new board game "De Vulgari Eloquentia", about the birth of the Italian language. Is it a exact chronology or I missed something?

Mario: It's a perfect chronology.

Morpheus: The first question is obvious: how did you decide to become an author of boardgames?

Mario: The answer is obvious as well. I like very much to play. I tried to do a game that frees my imagination and it was beautiful. I achieved the first goal, that's sure.

Morpheus: Let's talk about your first creation "Casablanca": did you have ever think to propose it again or to update it with new mechanics?

Mario: Yes, I'm thinking about that... But I haven't a lot of time in this period.

Morpheus: Now De Vulgari. First of all: from where did you take the (original) idea to do a game about the birth of the Italian language?

Mario: The steps were the following: I wanted to make an easy game about the languages, and I created a card game. Some people played it and they said: "the mechanism is nice but it is set in a college. The Middle Ages would be better." Talking with Lanzuisi (Daredevil here on Tana dei Goblin, Ed), a my friend, he suggested to do it about the birth of the Italian language. So the first seed of the game is his. It took me half a day to translate the setting from modern to vernacular, and I was very satisfied. It came out a card game even better. Then, suddenly, I realized that there was too much material to reduce it to a card game and I changed it into a boardgame.

Morpheus: There is a winning strategy in De Vulgari?

Mario: No, I think this is an honor. You go for feeling. Someone wants to be a merchant (they will never give you a meal), and someone else wants to become a friar (they are nice persons). Lanzuisi, for example, is a heart-felt boy ... He never finished a game like a merchant.

Morpheus: Seeing the finished product, are you satisfied or do you have any regrets?

Mario: I have not seen the finished product. If you're referring to the game, I am very satisfied. I would say that it is an evolution of Siena.

Morpheus: The italian publisher is 'Giochix of Quondam, that, at least for now, has produced games almost exclusively by Michele Quondam. What convinced him to produce a Papini game? There were hitches during development of the game?

Mario: Well, you should ask to him. "Hitches" is a word improper. The word "opinions" is better.

Morpheus: Do you have a few anecdotes to tell us that happened during the gestation of the game?

Mario: Well, we always had fun. The game is fun and I think that it's one of my characteristics. I'm not feel a "german" author from that point of view. I played with people and friends that then I put in the game like characters, and this has involved them. I reserved for me the role of Friar Mario, since I'm good for nature too.

Morpheus: Mario, give us some more details about De Vulgari Eloquentia

Mario: I am not very expert in speaking of game mechanics. There are a lot of them, and they mix each other. Basically, each round everyone spend five actions, among many possible. Originally, these actions were called "weeks". Each had 5 "weeks" to be used in various ways. They are now simply called "actions", perhaps because it is more understandable.

Let me mention some specific aspects of the game.

1) The change of status.

The player's character, who moves on the map of Italy in the late Middle Ages, is a merchant, at the start of the game. During the game, you can change the status of your character to Friar and / or Cardinal. This recalls my previous game, "Siena," but I would say that here there is an evolution.

In "Siena" the player starts like a peasant and before the end of the game he must become a merchant and then a banker. It is necessary for the victory. In DVE you can win in any status, and I think the game is balanced in each of the three roles. The players might be interested in re-play it to see if they can win in a role other than that already experienced.

2) The goal of the game.

The player that, with his character, learned more vulgar wins the game. Victory points (pv) are called "vulgar points" (pv). The ways to achieve "vulgar points" are many. You can increase your linguistic knowledge (attending university or with certain events), and, through this great knowledge, you can read the manuscripts, written in different dialects of the time, that you find in the corresponding regions. To do this, you must travel through Italy: it can be from north to south or vice versa, or otherwise. Travel costs money, the merchants will be able to make money selling their goods in some cities of Italy. For the friars, making money is clearly more problematic.

3) Various Friars and Cardinals

This ability to change status into a friar, and then possibly into a Cardinal attracts many players. It happens like in real life .... you try to change what that don't satisfy you anymore. To improve this aspect I did the standard merchant. Each merchant is the same for everyone. While there are five different friars and five different cardinals, each one with special benefits. Because of these different choices, some players want to try the change. But if you win like a merchant, you would understand that the new life was not so better than that who bored you so much ...

4) The strategy

This is definitely a strategy game.The more experienced players can plan from the first round which kind of match  they will do. For example

a) you can play like a merchant for 10 rounds, then become in the the eleventh round a friar, for example Friar Ralph, and remain in this status until the end of the game.

b) you can become a friar as soon as possible, then become the first cardinal, for example Lanzuisi.

c) you can play the game to become even the Pope himself!

d) you can complete quickly the University of Bologna, or ignore it altogether

e) you can play to be the richest, or ignore it altogether.

f) you can move in the peninsula in the best way to gain certain events before the other players do or ignore this.

g) you can stop in the abbeys, or decide not to ever enter

5) Special rules

There are many special rules in this game, all of my satisfaction. That of Saint Francesco's "Canticle of the Sun", the first literary document written in vulgar, is, in my opinion, the best I've ever created (but probably this classification affects only me ...).

Morpheus: What kind of player can be directed De Vulgari Eloquentia?

Mario: I think it's a fairly easy game, despite of 10 pages of rules. But I'm the worst judge of this.

Morpheus: Perfect number of players?

Mario: I like it in any number. In two is very fast, in three each player could choose a different role, in four or five there is a sure competition between several friars and / or cardinals.

Morpheus: Why players should play De Vulgari?

Mario: Given that this is a classic game of mine, namely the type of game you can expect from someone who has done "Feudo" and "Siena", players are divided into three categories, as you know.

Those who know and appreciate the kind of games I do. Those who know and don't appreciate the kind of games I do. Those who do not know who is Mario Papini.

To the first category I will say: trust me, you'll like this game very much. To the second category I will say: please, give me another chance. I'm in difficult with the third category. They are so many and varied that I do not know where to begin to convince them. Okay, I'll try ... To this multitude I'll say: if you like the Story, if you like to play smiling, if you like strategy to the point of deciding what kind of life to do, try this game. "Try me, and we will become friends."

Morpheus: When will De Vulgari?

Mario: It will be out for October 2010.

Morpheus: Now some gossip. Personally I played about three years ago to one of your prototype called Michelangelo that had as its object the affresko of the Sistine Chapel, just the theme and the mechanics that meeting today in Fresko by Queen Games, this year You've sold the idea?!

Mario: Eheh, no, indeed I not even know this game ... I abandoned the idea of Michelangelo after was denied to me the permission to put the picture in the game. Probably after I did play in various international fairs someone used my idea, but instead of using a real affresko and having to seek permission has been reproduced from scratch like a Renaissance painting so probably there was no need to ask anything anyone ...

Morpheus: This does annoys you somehow?

Mario: No, I'm a romantic at heart.

Morpheus: Now look to the future, what is in the head Papini for the future??

Mario: What big question! There are ideas, want to study a bit 'more as well. It 's a bit time is lacking. You know at 57 I started to work seriously. But the child in me shake ...

Morpheus: We'll wait another four years before seeing one of your game?

Mario: The Inspiration is a woman. She ramble on around, do not know where. I meet her? An if I meet her, I'll put pregnant? :) From this you will understand that at least 9 months ...

Morpheus: Good luck to all Mario!

Mario: Thanks. Best wishes to all Goblins.

 

Liga: I played the De Vulgari Eloquentia prototype and I find it a great gamers game. Deep, with many strategy and a real  nice setting. I also played the next Mario Papini project ... I can't say nothing about it but I really hope it will see the ligth sometimes because both the theme and the mechanics are great and also, at least for what Mario show us, the materials will be outstandings.
Si no meneas el árbol, no cae la fruta

hemp

Re: De vulgari eloquentia - acerca del nacimiento del Italiano - Por Homoludicus
« Respuesta #29 en: 04 de Septiembre de 2010, 22:44:46 »
Tenemos primera imagen del tablero!!!:



eeeerr.... Pues eso, nada especialmente espectacular ::)
La medida del hombre está en hacer lo que deba tanto como pueda, lo que pueda tanto como quiera, y lo que quiera tanto como deba.